تاکید رییس موزه ملی تاریخ پزشکی ایران بر بازیابی فضاهای تاریخی و مهم

رئیس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، با ارائه تحلیل گفتمان تاریخ آموزش داروسازی در ایران، به دوران گذار از عطاری سنتی به دواسازی مدرن و داروسازی در ایران و نقش عکاسی در صنعت داروسازی پرداخت.

دکتر حمیدرضا نمازی، عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور، استادیار مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی و رئیس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، به بهانه روز داروساز و تکریم حکیم رازی، در نشست فرهنگستان علوم پزشکی کشور، به تمایز میان تاریخ نگاری خطی با تاریخ نگاری مفهومی اشاره کرد و هدف از تاریخ را صرفا تجلیل و بزرگداشت‌محوری ندانست بلکه اهمیت تحلیل تاریخی را، پاسخ به پرسش‌های اینجایی و اکنونی و حتی آینده‌نگاری عنوان کرد.

وی با تفکیک تاریخ معاصر داروسازی ایران پس از دارالفنون، به گفتمان‌های مهارتی، کتابخانه‌ای، داروخانه‌ای، ارتباط با صنعت و آموزش‌محورانه اشاره کرد و به تشریح و تحلیل هریک از این گفتمان‌ها پرداخت.

دکتر نمازی بر اهمیت نقش میرزا کاظم محلاتی و فرزندش محمودخان شیمی، مسیو پاپاریان، مهدی نامدار، محمدجواد جنیدی، فتح اله اعلم، صادق مقدم، حسین گل گلاب و نیز اکتاو کنت، موسیو ژرژ، فوکت تی و بسیاری از نام‌آوران عرصه داروسازی در تاریخ اشاره کرد.

رییس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، فضاهای تاریخ داروسازی ایران همچون سرای روشن، ساختمان جیپ را مورد تحلیل و بررسی قرار داد و بر بازیابی این فضاهای تاریخی و مهم تاکید کرد.

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *