دارالفنون به روایت رییس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران

دانشجویان پزشکی، ورودی 1401 کلاس درس ادبیات خود را در دارالفنون برگزار کردند و با تاریخچه و پیشینه مدرسه طب آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، دکتر حمیدرضا نمازی، عضو هیات علمی دانشکده پزشکی و رییس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، روز سه شنبه 24 مهرماه 1403 با برگزاری کلاس درس ادبیات فارسی دانشجویان پزشکی، ورودی 1401 در دارالفنون به معرفی پیشینه و تاریخچه آن پرداخت و گفت: دارالفنون نام مدرسه‌ای است که به ابتکار امیرکبیر در زمان ناصرالدین‌شاه برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس شد.

وی  دارالفنون را دانشگاه در تاریخ مدرن ایران دانست و تصریح کرد: امیرکبیر پس از سفر به روسیه، متوجه نیاز فوری کشور به مرکز آموزش عالی شد و لذا از ابتدای صدارت خود، برای ایجاد این مرکز تلاش کرد. ولی متأسفانه هیچ‌گاه شاهد افتتاح آن نشد. چرا که نخستین دسته از اساتید به سرپرستی دکتر یاکوب ادوارد پولاک، دو روز پس از دست‌گیری و تبعید امیرکبیر به تهران رسیدند و با استقبال گرمی مواجه نشدند.

دکتر نمازی، با اشاره به افتتاح دارالفنون در روز یکشنبه ششم دی ماه ۱۲۳۰ گفت: این مرکز سیزده روز پیش از قتل امیرکبیر و با حضور ناصرالدین شاه، آقاخان نوری صدراعظم جدید و گروهی از دانشمندان و معلمین ایرانی و اروپایی با ۳۰ نفر شاگرد رسماً گشایش یافت.

رییس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی، سپس به ریشه کلمه دارالفنون اشاره کرد و گفت: واژه دارالفنون ترجمه Polytechnique فرانسوی یا Polytechnic  انگلیسی است که عثمانی‌ها آن را به عربی ترجمه کردند و با همین لفظ وارد زبان فارسی شد.

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه