سخنرانی دکتر نمازی در آیین بازگشایی سال تحصیلی جدید در دانشکده پزشکی

رییس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، در آیین بازگشایی سال تحصیلی جدید در دانشکده پزشکی، شکوه، قرابت با ادبیات و دانشجو محوری را سه ویژگی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران خواند.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، در سومین روز از مهرماه آیین بازگشایی سال تحصیلی 1403- 1404 در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

در این مراسم دکتر حمیدرضا نمازی، رییس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران با برشمردن سه ویژگی شاخص دانشگاه گفت: گاهی لازم است به دانشگاه فراتر از اجزای آن نگاه شود تا ببینیم چه ویژگی برجسته ای دارد.

وی به پیشنهاد عیسی خان صدیق برای تغیر نام university به "دانشگاه" اشاره کرد و گفت: یونیورس به معنی جهان است که اعراب آن را به "جامعه" ترجمعه کردند و ما به پیشنهاد عیسی خان صدیق از آن با عنوان دانشگاه (پسوند گاه اشاره به زمان و مکان دارد) یاد می کنیم.

دکتر نمازی، نخستین ویژگی دانشگاه و دانشکده پزشکی را "شکوه" خواند و تاکید کرد: سالن تشریح، نخستین بنای ساخته شده در دانشگاه و اولین تز دانشجوی پزشکی در این دانشکده با موضوع "آب" دفاع شده است. ساختمان دانشکده پزشکی با طراحی آندره گدار، تلفیقی از هنر و فرهنگ ایرانی و هنر نوین اروپا است. این دانشکده بالاتر از تمامی دانشکده ها و مشرف به شهر تهران بود تا تداعی کننده نقش و شـأن مراقبتی پزشکی باشد.

رییس موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، دومین ویژگی دانشکده پزشکی، را قرابت و عجین بودن با ادبیات دانست و گفت: تصحیح دیوان حافظ و بنیانگذاری درس اخلاق پزشکی در دانشگاه به همت دکتر قاسم غنی، سرود ای ایران به قلم دکتر حسین گل گلاب، ترانه "باز باران" سروده دکتر گلچین گیلانی هم زمانی بسیار جالبی در این دانشکده داشتند. ساخت مجسمه فردوسی به همت دانشجویان پزشکی در فرانسه نیز در برساخت فرهنگی کشور نقش بسیاری داشت.

وی دانشجو محوری را سومین ویژگی این دانشگاه خواند و به نقش دانشجویان در رونق دوباره دارالفنون اشاره کرد و گفت: گاهی در دانشگاه و محوطه آن پرسه بزنید و به ویژگی های مختلف آن فکر کنید.

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *