• تاریخ انتشار : 1403/12/22 - 09:52
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 23
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

راهکارهای نوین برای کاهش تصادفات جاده‌ای؛ از آگاهی اجتماعی تا هوش مصنوعی 

 دکتر حمیدرضا نمازی، پزشک و متخصص فلسفه و اخلاق پزشکی، در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه، درباره پویش «نه به تصادف» به بررسی ابعاد فلسفی، اجتماعی و تکنولوژیک این معضل پرداخت.

به گزارش سینارسانه  موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران، وی با اشاره به آمار بالای تصادفات جاده‌ای، به‌ویژه در ایام نوروز، تأکید کرد: سوانح رانندگی، لذت سفرهای نوروزی و دیدارهای خانوادگی را به خاطره‌ای تلخ تبدیل می‌کند.

او هدف این کمپین را افزایش آگاهی و تغییر رفتار رانندگان از طریق درک عمیق‌تر خطرات رانندگی غیرایمن دانست.

 

ضرورت فراتر رفتن از پیام‌های هشداردهنده

نمازی با اشاره به تأثیر محدود پیام‌های هشداردهنده و نصیحت‌های مستقیم، بیان کرد: تنها هشدارهای پندآمیز نمی‌توانند رفتارهای پرخطر را کاهش دهند به عنوان مثال اگر تنها با پند و اندرز می‌توانستیم تغییری ایجاد کنیم، تصاویر هشداردهنده روی جعبه‌های سیگار باعث کاهش مصرف آن می‌شد. اما چنین اتفاقی رخ نداده است. بنابراین، برای کاهش تصادفات نیز باید به دنبال رویکردهای جدیدتری باشیم.

 

نقش تکنولوژی و هوش مصنوعی در پیشگیری از تصادفات

دکتر نمازی به "اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین، از جمله هوش مصنوعی، در کاهش تصادفات جاده‌ای" اشاره کرد و گفت که در گذشته، قرار دادن خودروهای مچاله‌شده در ابتدای جاده‌ها یکی از راه‌های هشدار دادن به رانندگان بود، اما امروزه می‌توان از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای ارائه تلنگرهای هوشمند و موثرتر استفاده کرد.

وی با اشاره به مفهوم "ناجینگ" (Nudging)  در علم تصمیم‌گیری، توضیح داد که امکان استفاده از داده‌های هوش مصنوعی برای تغییر رفتار رانندگان وجود دارد، به‌گونه‌ای که اطلاعات لازم را دریافت کنند و بدون فشار مستقیم، به رفتارهای ایمن‌تر سوق داده شوند

او گفت: امروزه در برخی کشورها، راهنمایی و رانندگی از هوش مصنوعی برای ارسال هشدارهای لحظه‌ای به رانندگان استفاده می‌کند. ما نیز می‌توانیم با بهره‌گیری از این فناوری‌ها، اطلاعات را به‌گونه‌ای به رانندگان منتقل کنیم که خودشان آگاهانه تصمیم بگیرند ایمن‌تر برانند.

 

تحولات فرهنگی در نگرش به رانندگی 

دکتر نمازی همچنین به ابعاد فرهنگی و روان‌شناختی رانندگی در ایران پرداخت و اشاره کرد که در برخی جوامع، با وجود اختراع خودرو، مردم هنوز از آن هراس دارند، اما در ایران، خودرو چنان در زندگی روزمره ادغام شده که گویی بخشی از هویت فردی افراد شده است.

او در این زمینه به تغییر رفتار افراد هنگام رانندگی اشاره کرد و گفت: یک نفر ممکن است هنگام پیاده‌روی بسیار مؤدب و صبور باشد، اما وقتی پشت فرمان قرار می‌گیرد، رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان دهد. این تغییر رفتار نیاز به تحلیل فلسفی و روان‌شناختی دارد و درک بهتر آن می‌تواند به بهبود فرهنگ رانندگی کمک کند.

 

لزوم اتخاذ رویکردهای جدید در کمپین‌های اجتماعی

وی در پایان تأکید کرد که برای موفقیت کمپین «نه به تصادف»، باید از روش‌های سنتی فراتر رفت و به ابزارهای مدرن متوسل شد. هوش مصنوعی، تحلیل داده‌ها و تغییر فرهنگ رانندگی از جمله روش‌هایی است که می‌تواند به کاهش سوانح جاده‌ای کمک کند و جان بسیاری را نجات دهد.

عضو هیات علمی گروه اخلاق پزشکی تاکید کرد: با توجه به افزایش سفرهای نوروزی و خطرات ناشی از تصادفات، استفاده از فناوری‌های نوین در کنار افزایش آگاهی عمومی، می‌تواند گامی مؤثر در جهت کاهش تلفات جاده‌ای باشد.

 

برای دریافت لینک ویدیو در آپارات اینجا کلیک کنید.

  • کد خبر : 292395

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه